كتراك كتراك .

كتراك

كتراك چيست؟

كتراك چيست؟

كتراك از جمله مواد غير منفجره شيميايي در معادن مي باشد كه با استفاده از اعمال نيروي كشش در ديواره چال باعث شكست سنگ مي گردد . كتراك به گونه اي عمل مي كند كه گاز و حرارت بالايي توليد نكرده ولي عمل شكست را تقريبا مانند انفجار انجام مي دهد

آماده سازي كتراك

ماده شيميايي كتراك در اثر اختلاط با آب جهت انجام عمليات تخريبي به كار مي رود . كه براي اين اختلاط توجه به نكاتي ضروري مي باشد .

  كتراك چيست؟

توجه داشته باشين كه اهميتي ندارد سنگ و ساروج به چه رنگي باشد . براي شكستن قويترين نوع سنگ و ساروج به ۶۰۰ كيلوگرم بر سانتيمتر فشار نياز هست كه كتراك بيشتر از اين مقدرا بر سانتيمتر فشار وارد مي كند.

نحوه طراحي چالها

فواصل بين چالها به صورت تقريبي در صورتي كه قطر چال ۴۰ ميلي متر باشد  براي سنگهاي خيلي سخت بين ۱۰تا۲۰ سانتي متر, براي سنگهاي متوسط بين ۱۰تا۳۰ سانتي متر و براي سنگهاي نرم بين ۱۵تا۴۰۰ سانتي مترمي باشد.جدول زير جهت برآورد قطر چال و نسبت تراكم و رابطه بين اين دو مي باشد. هر قدر قطر چالها بيشتر باشد كيفيت كار كتراك بالا رفته و فاصله ي چالها از يكديگر نيز بيشتر ميشود و در ضمن ارتفاع چال ها نيز رابطه مستقيمي با افزايش فاصله بين چالها دارد .

فاصله بين چالها بايستي بر طبق الگويي رعايت شود . فرمول تجربي كه در اجرا عموما جهت طراحي فواصل چالها استفاده مي شود به صورت زير مي باشد .

در حاليكه به صورت تئوريك و در كاتالوگهاي مختلف جداول گوناگوني وجود دارد كه از آنها مي توان جهت تعيين ضرايب مورد استفاده در فرمول محاسبه فواصل چالها ، در اين روش استفاده كرد . فرمول به صورت زير مي باشد :
ضريب * قطر چال = حداكثر فاصله چالها ( ميلي متر )
ضريب مورد نظر در فرمول بالا را مي توان از طريق جداول مخصوصي كه براي تعيين مقدار اين ضريب تهيه شده است ، استفاده كرد . جدول تعيين ضرايب بر اساس داده هاي تجربي در سر معادن بدست آمده است .

چگونگي استفاده از كتراك

كتراك را به نسبت ۳ كيلو با ۱ ليتر آب مخلوط كرده و كامل هم زده شود تا مخلوطي يكدست شود.

۱- نسبت اختلاط كتراك با آب حدود  ۳ كيلو به ۱ ليتر اب مي باشد
۲- اختلاط مي بايست در ظروف پلاستيكي تميز صورت گيرد.
۳- آب مورد نظر بايستي اب معمولي  باشد.
۴- درجه حرارت آب براي اختلاط مي بايست بين ۱۵ تا ۴۰ درجه سانتي گراد باشد.

سپس بلافاصله دوغاب را به مقدار معين تا ۹۵% ارتفاع چال پر كنيد.

سپس سر چال ها  را با گوه چوبي ببنديد و خوب بكوبيد.

تنها دليل استفاده از گوه هاي چوبي براي جلوگيري از پاشيده شدن كتراك به بيرون از سوراخ خا ميباشد و تاثيري در قدرت و عملكرد كتراك ندارد.

فعل و انفعالات شيميايي كتراك از همان لحظه مخلوط كردن و ريختن درون چالها شروع ميشود و گوه هاي چوبي به بيرون رانده مشود و دليلي ندارد شما مجدد آنها را بكوبيد

با توجه به نوع كتراك مصرفي و نوع كار شما از نظر سختي در صورت استفاده كردن از كتراك ۳۰ دقيقه اي بعد ۱۰ تا ۳۰ دقيقه ,در صورت استفاده از كتراك ۲ ساعته بين ۱ تا ۲ ساعت و در صورت استفاده از كتراك ۲۴ ساعته بين ۸ تا ۲۴ ساعت عمل شكستن انجام ميشود.

ميزان مصرف كتراك

بصورت كلي براي سنگ ,بتن بدون الماتور و ساروج در صورتي كه دور آن باز باشد در هر متر مكعب بين ۷ تا ۱۵ كيلو مصرف ميشود

در صورتي كه دور كار بسته باشد يا در خاك مدفون باشد براي هر متر مكعب بين ۲۰ تا ۵۰ كيلو بسته به لوازم حفاري و فضاي كار كتراك مصرف ميشود

براي بتن مسلح نيز براي هر متر مكعب بسته به شرايط الماتور و فضاي كار بين ۲۵ تا ۵۰ كيلو كتراك مصرف ميشود

نكات ايمني كار با كتراك

كتراك چه بصورت پودر و چه بصورت دوغاب براي چشم خطرناك است و حتما بايد در تمام مراحل كار با كتراك  از عينك ايمني استفاده شود. در صورت پاشيده شدن كتراك از چال ها و پخش شدن در هوا بايد از محيط دور شويد تا باعث تنگي نفس و سوزش چشم شما نشود

در صورت پاشيده شدن كتراك چه به صورت پودر و چه به صورت دوغاب به چشم فورا چشم را با آب تميز و خنك بشوييد و سريعا به دكتر مراجعه كنيد براي شستشو و پانسمان

موارد كاربرد كتراك
استفاده از كتراك در سنگهاي پردرز و شكاف مناسب نمي باشد . به خاطر اينكه مواد ، از درز ها حركت كرده و شكستگيهاي ناهمگون ايجاد مي كند . بنابراين بهتر است از اين ماده تنها در مورد سنگهاي بدون درزه و شكاف استفاده كرد. البته امروزه با پيشرفتهايي كه در توليد كتراك به وجود امده است در بيشتر سنگ ها مي توان از ان استفاده كرد .

در ايران از كتراك بيشتر در معادن سنگ بخصوص معادن سنگ گرانيت ، در پروژه هاي عمراني و راه سازي جهت تخريب و شكستن سنگهاي مزاحم و نيز جهت شكستن بتن و يا ساروج استفاده مي شود

امروزه معدنكاري و شيوه هاي رايج در آن در حال تحول دائمي است و بسياري از مراكز و موسسات تحقيقاتي فعال در امور معدن براي پيشبرد اهداف معدنكاري دست به توليد موادي ميزنند كه بيشترين بازدهي را دارا بوده و در عين حال علاوه بر ارزاني قيمت با محيط زيست سازگاري داشته باشد .
يكي از مواردي كه به طور روزافزون در كارهاي معدني ايران مورد استفاده قرار مي گيرد انواع پودرهاي منبسط شونده است . اين پودرها پس از محلوط شدن با آب ، به صورت دوغاب در درون چالهاي از پيش حفاري شده ريخته مي شوند و پس از مدتي در اثر هيدراتيزاسيون و آبگيري ، دوغاب حاصله تا چندين برابر خود افزايش حجم مي دهد و در اثر اين افزايش حجم يك تنش فشاري بالايي به ديواره چالها وارد ميكند و اين تنش در نهايت موجب شكسته شدن ديواره چال ، در نقاط ضعف موجود در اطراف ديواره ميگردد .
با حفاري و آرايش چالها در جهت هاي خاص مي توان شكسته شدن ديواره چالها را هدايت نمود و در نهايت قطعات سنگ و يا بتن را به طور دلخواه برش داد .
مزايا و معايب استفاده از پودرهاي منبسط شونده
پودرهاي منبسط شونده همانند هر ماده مصنوعي ديگر داراي مزايا و معايبي مي باشند . بنابراين با كنترل و بهسازي روش توليد مي توان از معايب اين پودرها كاست و بر مزاياي آن افزود .

جهت خريد پانچر (حلال بتن و ساروج) ميتوانيد با به قيمت هاي زير با شماره هاي زير تماس بگيريد

ساخت كشور كانادا بوده به قيمت ليتري ۱۲۰۰۰ تومان

در بسته هاي ۲۰ ليتري به قيمت ۲۴۰ هزار تومان.

در بسته هاي ۱۰ ليتري به قيمت ۱۴۰ هزار تومان

در بسته هاي ۵ ليتري به قيمت ۸۵ هزارتومان ارائه ميشود

۰۹۱۹۵۰۰۰۱۵۶  اقاي حسيني مدير فروش و مشاور تخريب

۰۹۳۸۴۷۹۱۰۵۹     اقاي احمدي نمايندگي فروش تهران

۰۹۱۳۹۶۱۴۶۸۴     اقاي حسيني نمايندگي اصفهان

http://halalsarouj.ir/
http://www.katrock.ir/admin
http://bastanshenas.com
http://Cutrock.ir


برچسب: كتراك چيست؟،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ساعت: ۰۱:۳۶:۴۳ توسط:كتراك موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :